دشیفراژ یا یکباره نوازی

دشیفراژ یا Sight-Reading به معنای اجرای قطعه‌ای موسیقیست که تا به حال آن را ندیده و نه نواخته‌اید. این مهارت مانند توانایی یک بازیگر برای اجرای دیالوگیست که برای اولین بار آن را می‌بیند. دشیفراژ لغتی فرانسویست اما برای آن‌ها به معنای یکباره نوازی نمی‌باشد و بیشتر برای جنبه‌های تحلیلی استفاده می‌شود. لغت فرانسوی بهتر برای این مهارت می‌تواند  Lecture à vue باشد.

دشیفراژ و سنتور

شما با تمرین دشیفراژ می‌تواند به صورت همزمان ذهن، چشم و دست خود را تقویت کنید، زیرا شما در این مهارت باید ابتدا نت‌ها را به سرعت با چشم خود دنبال کنید، کشش و طرز اجرای آن را درک کنید و با دستان خود آن‌ها را اجرا کنید.

در این عمل چشم شما باید از دست شما جلوتر باشد، به زبان ساده تر شما باید دو تا سه نت جلوتر با الگوی ریتمی‌اش را ببینید.

مرحله بعدی سلفژ و یا نت خوانی است که در دو بخش پارلاتی و کانتاتی باید آن را انجام دهید. پس یعنی دهان شما نیز باید با چشم و دستتان هماهنگ باشد. انجام این کار به تمرکز بالا و تمرین بسیار نیاز دارد.

بدانید که برای دشیفر نوازی شما باید تا حد قابل قبولی به نت‌ها، الگوهای ریتمی، پارلاتی و کانتاتی تسلط داشته باشید.

 

ضرورت تمرین‌ یکباره نوازی

تقویت این مهارت شما را به یک نوازنده‌ی حرفه‌ای نزدیک‌تر می‌کند. با این مهارت وقتی شما نت جدیدی را می‌بینید بدون نیاز به ساعت‌ها تلاش برای اجرای آن با یک یا دوبار تمرین می‌توانید آن را از روی نت اجرا کنید و باقی وقت خود را به حفظ کردن و روان شدن در آن صرف کنید.

 

چگونگی تمرین

شما می‌توانید با تمرین‌های ساده از کتاب‌های ریتم شروع کنید. بهتر است با سرعت پایین مترونوم شروع کنید، به تدریج سرعت را افزایش دهید و الگوهای ریتمی را سخت‌تر کنید. یکی از بهترین کتاب‌ها برای تمرین دشیفراژ کتاب آموزش ریتم‌های کاربردی از فرنان فونتن است.

 

 


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل